IEP LVS
| ||
Wie wij zijnWij zijn IEP. IEP maakt een leerlingvolgsysteem voor het basisonderwijs. Dit doen wij met toetsen in groep 3 t/m 8 en observaties in groep 1 en 2. Wij geloven dat een kind meer is dan taal en rekenen. Daarom kijken we met de toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen: hoofd, hart en handen. In groep 1 en 2 maken de kinderen geen toetsen. Daar observeren de leerkrachten de kinderen op de ontwikkeling van taal, rekenen, de sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren en motoriek. Ook hier kijken we dus naar hoofd, hart en handen. Kinderen ontwikkelen zich iedere dag, en elk kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. Het IEP Leerlingvolgsysteem legt de focus op groei, niet op prestatie. En belangrijk: we vergelijken jouw kind niet met zijn klasgenootjes. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van jouw kind! Alle toets- en meetinstrumenten van IEP sluiten aan bij de wereld van het kind. Zo motiveren we leerlingen om lekker aan de slag te gaan en, zonder druk, te laten zien wat ze al beheersen. Wat is een leerlingvolgsysteem? Niet te vergelijkenIn tegenstelling tot andere leerlingvolgystemen kiest IEP ervoor om kinderen niet met elkaar te vergelijken. We richten ons op groei: het rapport laat heel duidelijk zien op welk vlak jouw kind iets heeft geleerd tijdens de afgelopen periode. Kinderen begrijpen de grafieken en leergroeimeters van IEP ook goed. Dat motiveert, zorgt dat ze meer betrokken zijn en het geeft vertrouwen. Gericht werken aan leerdoelen Een compleet beeld van je kind De talentenkaartBij IEP noemen we het rapport een Talentenkaart. De toetsresultaten zijn zo weergegeven dat kinderen heel goed begrijpen hoe ze gegroeid zijn, wat ze geleerd hebben en aan welke onderdelen ze nog moeten werken. Waarschijnlijk kan je kind het zelfs aan jou uitleggen! We gebruiken een grafiek en leergroeimeters voor de taal- en rekenresultaten. Handige spindiagrammen laten zien wat een kind zelf vindt van zijn leeraanpak, sociaal- emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Wil je meer informatie over hoe je de IEP Talentenkaart van je kind kan lezen? Bekijk hier de verschillende leeswijzers: één voor groep 3-5 en één voor groep 6-8. Informatie IEP DoorstroomtoetsAlle leerlingen van groep 8 zijn verplicht om een doorstroomtoets te maken. Mogelijk ben je nog bekend met de term eindtoets. Vanaf schooljaar 2023-2024 gaat de naam eindtoets verder onder doorstroomtoets. Wat meet de IEP Doorstroomtoets? Bekijk hier de brochure voor meer informatie. Afname IEP doorstroomtoets Doordat de toets oploopt van makkelijk naar moeilijk, ervaart ieder kind een succesgevoel wat vertrouwen geeft om lekker verder te werken. Kinderen schrijven in de fris vormgegeven boekjes, wat de toets erg overzichtelijk maakt. Alles om te zorgen voor een zo prettig mogelijke toetservaring. Wij krijgen zelfs terug dat de toets helemaal niet als toets voelt! De IEP Doorstroomtoets wordt op twee dagen afgenomen, elk op een ochtend van maximaal 2 uur. Voor kinderen met ondersteuningsbehoeften kan eventueel in overleg meer tijd uitgetrokken worden. Op beide dagdelen werken de kinderen aan taal- en rekenopgaven. Als een kind ziek is of door omstandigheden niet aanwezig is, kan de IEP Doorstroomtoets op een later moment gemaakt worden. Het inhaalmoment van de IEP Doorstroomtoets kan door de school zelf gepland worden op een ander tijdstip, mits dit binnen de officiële afnamedata valt. Bekijk hier de informatiebrief over de doorstroomtoets.
| IEP leerlingvolgsysteem: informatie voor ouders
Iep | vergelijkend meten; niet doen! | De IEP-toetsen zijn gepland op: |