Wie zijn wij?

Wij zijn de kinderen van groep 4. Met 24 kinderen zitten we bij juf Ilse (van maandag t/m donderdag) en bij juf Joyce (op vrijdag).

De dag beginnen we altijd met automatiseren. Dit doen we 30 minuten en dan zijn we bezig met rekenen, spelling en woordrijtjes lezen. Doordat we iedere dag aangeboden lesstof herhalen, kunnen wij het beter onthouden. Daarna starten we met rekenen, waarbij we dit jaar de tafels van 1 t/m 10 leren. We oefenen de tafels niet altijd vanuit het rekenboek, maar we doen ook graag rekenspelletjes buiten of we zingen een liedje. Dan is het pauze. In de pauze mogen we soms op het panna-veld en dat vinden wij super leuk!

Daarna gaan we verder met spelling. Ook bij spelling gaan we naar buiten of doen we spelletjes in de klas om de categorieën te herhalen. We moeten dan kaartjes naar het juiste bakje brengen en dan het woord met stoepkrijt opschrijven. Ook spelen we Bingo en doen we ganzenbord. Zo leren we het nog beter.

In groep 4 hebben we vijf nieuwe thema’s waarover we veel gaan leren, onder andere ridders en kastelen en ik hou van Holland. Wanneer we aan het thema werken, zijn we bezig met nieuwe woorden leren, onderzoeken, maar ook met spelen in de hoeken en handvaardigheid.

Twee keer in de week hebben we gym in de nieuwe sporthal bij juf Annemarie. Dit vinden wij erg leuk, er zijn zoveel mooie toestellen en materialen in de nieuwe sporthal gekomen. Om de week komt juf Mariken in de klas om muziek te geven. We leren hier veel leuke dingen. Ook muziek wordt deels thematisch aangeboden.

Hieronder nemen we je mee binnen onze thema’s, waar we vertellen wat we allemaal gedaan hebben. Kijk in het fotoalbum voor de foto's.

Insecten, wij worden insectenvloggers

Ons laatste thema van dit schooljaar is het thema insecten, wij worden een insectenvlogger. Om het thema in te luiden hebben we als startactiviteit een vlog over de natuur. Ook gaan we zelf in de natuur op zoek naar kriebelbeestjes en leren we veel over waar en hoe ze leven. Daarnaast zullen we gaan leren hoe we ons publiek op een interessante manier kunnen lokken voor een informatievlog, want dat zullen we aan het einde van ons thema gaan doen. Het blijft niet bij deze ene startactiviteit, maar we krijgen ook koolwitjes in de klas. Deze gaan wij verzorgen. We moeten dus praktijkonderzoek verrichten naar hoe koolwitjes verzorgd moeten worden, maar ook hoe hun groeiproces gaat. Ook doen we bronnenonderzoek naar de verschillende soorten insecten middels het lezen van teksten en het bekijken van filmpjes. Als laatste hebben we dit thema nog een experimenteel onderzoek. Aan het begin van het thema zullen we insectenhuisjes maken en ophangen. Wij gaan onderzoeken hoeveel en welke insecten in onze huisjes komen.
Het uiteindelijke doel van het thema is om door middel van een vlog informatie te vertellen over het onderzochte insect. Daarnaast maakt ieder groepje een informatiekaart van het insect.

Gezondheidscentrum

Ons derde thema van dit schooljaar is het ‘Gezondheidscentrum’, waarbij we ingaan op het lichaam, voeding, beweging en de zintuigen. De eerste week zijn we gestart met het lezen van teksten over alle onderwerpen met hieraan een activiteit gekoppeld. Zo hebben we bijvoorbeeld onze hartslag leren meten en ervaren wat beweging doet met onze hartslag. Ook hebben we gekeken naar gezonde en ongezonde voeding. Verderop in de week mochten we ons groeiboekje van toen we klein waren meenemen en hebben we gekeken naar wat er allemaal wordt gemeten en wat voor testjes wij ook zelf kunnen doen in de klas.

Kortom, we zijn al veel te weten gekomen over alle onderwerpen en zullen ons vanaf nu gaan opdelen in 4 groepen. Een groepje voeding, bewegen, zintuigen en lichaam. Wij worden dan experts over een bepaald onderwerp en zullen aan het einde van het thema een dag verzorgen in het teken van dat bepaalde onderwerp voor de rest van de groep. Wat we die dag gaan doen, moeten we nog bedenken en onderzoeken. Ook gaan we dan presenteren wat we weten en zullen we een quiz maken om de kennis van de rest van de groep te testen. Uiteindelijk krijgt iedereen een folder van alle groepjes mee naar huis die we thuis kunnen laten zien en lezen.

· Het groepje zintuigen is momenteel bezig met het uitvoeren van testjes, zodat we die straks met de hele klas kunnen gaan doen.

· Het groepje lichaam is bezig met het knutselen van skeletten en het opzoeken van de namen van de botten en organen.

· Het groepje voeding is bezig met het schrijven van smoothierecepten die we later in het thema echt kunnen gaan maken en proeven.

· Het groepje bewegen is bezig met het bedenken en uitwerken van o.a. rekenen- en spellingspelletjes buiten, zodat we een hele lesdag    kunnen verzorgen in het teken van beweging.

 

Ik hou van Holland

We zijn een nieuw thema gestart, namelijk ‘Ik hou van Holland’.

We zijn deze week begonnen met het kijken naar huiskamers. Wat staat er allemaal in? Als we een huiskamer als speelhoek maken, wat hebben we dan allemaal nodig? Vervolgens zijn we verder gegaan met het kijken naar Nederlandse platen. Wat was daar veel op te zien. Er was een plaat over Koningsdag, de Amsterdamse grachten, tulpen, het strand in Scheveningen, de haven van Rotterdam, Madurodam, de dierentuin en nog véél meer. Ondertussen weten wij, ook al is het nog maar week 1, best al veel over Nederland. 

We hebben deze week al lekker veel gespeeld in de huishoek en bij de verteltafel. Ook mogen we met lego huiskamers bouwen, maar voordat we bouwen maken we natuurlijk wel eerst een plattegrond. We zijn stiekem ook al met het oefenen van de provincies en hoofdsteden begonnen. Dit is best wel interessant!

Volgende week openen wij een Nederlandse winkel met souvenirs. We moeten er dus achter komen wat typisch Nederlands is en wat we kunnen verkopen, denk aan tulpen, Delfts blauw tegeltjes, molens, maar ook Oudhollands snoepgoed. Al deze souvenirs en snoepgoed gaan we zelf produceren. Hier moeten we natuurlijk wel weer folders van gaan maken, want anders weten de mensen thuis niet wat ze kunnen kopen.

Het doel van het thema is dat we zoveel mogelijk te weten komen over Nederland. Wij gaan namelijk een ‘Ik hou van Holland’ dag organiseren. We moeten onderzoek doen naar het programma ‘Ik hou van Holland’, want hoe gaan we zo’n dag invullen?

 

Ridders en kastelen

Het eerste thema van het schooljaar is ridders en kastelen. Wij doen onderzoek naar de tijd van de middeleeuwen en ervaren hoe het is om als ridder/jonkvrouw te leven. Als startactiviteit kregen we een kist vol met spullen en plaatjes uit die tijd. We moesten bedenken wat het was en hoe de voorwerpen er nu uit zien in deze tijd. Op deze manier kwamen we erachter dat we het thema ridders en kastelen gingen doen. Om nog meer in het thema te komen hebben we met spaghetti en marshmallows een zo groot mogelijk kasteel gebouwd, heeft juf een rijmverhaal voorgelezen die we kunnen naspelen op de verteltafel en hebben we gesnuffeld in boeken en naar een kijkplaat gekeken. Ondertussen hebben we al heel veel woorden geleerd die bij het thema horen.

Om uiteindelijk een jaarmarkt te kunnen organiseren moeten we nog heel veel leren en onderzoeken. De eerste paar weken verdiepen we ons in de mensen die er woonden en werkten in een kasteel. Vervolgens maken wij een stap naar de activiteiten die er in een kasteel afspeelden, zoals spelletjes (bv. schaken), weven, schrijven, potten bakken en het organiseren van een feestmaal.