Wie zijn wij?

Wij zijn de kinderen van groep 4. Met 25 kinderen zitten we bij juf Ilse (van maandag t/m vrijdag).

De dag beginnen we altijd met automatiseren. Dit doen we 15 minuten en dan zijn we bezig met rekenen, spelling en woordrijtjes lezen. Doordat we iedere dag aangeboden lesstof herhalen, kunnen wij het beter onthouden. Daarna starten we met rekenen, waarbij we dit jaar de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10 leren. We oefenen de tafels niet altijd vanuit het rekenboek, maar we doen ook graag rekenspelletjes buiten of we zingen een liedje. Dan is het pauze. In de pauze mogen we soms op het panna-veld en dat vinden wij super leuk!

Daarna gaan we verder met spelling. Ook bij spelling gaan we naar buiten of doen we spelletjes in de klas om de categorieën te herhalen. We moeten dan kaartjes naar het juiste bakje brengen en dan het woord met stoepkrijt opschrijven. Ook spelen we Bingo en doen we ganzenbord. Zo leren we het nog beter.

In groep 4 hebben we vijf nieuwe thema’s waarover we veel gaan leren, onder andere de fiets, het restaurant en het museum. Wanneer we aan het thema werken, zijn we bezig met nieuwe woorden leren, onderzoeken, maar ook met spelen in de hoeken en handvaardigheid.

Twee keer in de week hebben we gym in de nieuwe sporthal bij juf Annemarie. Dit vinden wij erg leuk, er zijn zoveel mooie toestellen en materialen in de nieuwe sporthal gekomen. Om de week komt juf Mariken in de klas om muziek te geven. We leren hier veel leuke dingen. Ook muziek wordt deels thematisch aangeboden.

Hieronder nemen we je mee binnen onze thema’s, waar we vertellen wat we allemaal gedaan hebben. Kijk in het fotoalbum voor de foto's.

Thema: de circusschool

Het vierde blok zijn wij gestart met het thema circus. We maken kennis met de verschillende rollen die er in het circus zijn, zoals acrobaten, clowns, goochelaars, koorddansers, dressuur en nog veel meer.

Tijdens gym zijn we druk aan het oefenen met acro, maar ook met jongleren met ballen en bordjes, het klimmen in touwen en het lopen op ballen. We vinden dit ontzettend leuk om te doen, maar het is wel moeilijk. We leren hierdoor ook goed samenwerken.

Tijdens muziek zijn we druk aan het oefenen voor onze maandsluiting. We hebben al twee liedjes geleerd en we hebben geleerd hoe we verschillende rollen als een clown en een koorddanser kunnen uitbeelden. Dit kunnen we weer gebruiken voor tijdens de maandsluiting.

In de klas hebben we de verschillende rollen verdeeld. We hebben vijf weken om onze act te leren. Ook lezen we dan veel over deze rol en delen we de informatie die we gevonden hebben weer met de klas. Zo leren we belangrijke informatie uit een tekst te halen en te noteren op een poster. Het presenteren komt op deze manier ook aan bod, want dat vinden we nog wel een beetje spannend en moeilijk.

Kleding en schmink komt ook uitgebreid aan bod dit thema. We moeten zelf bedenken wat we nodig hebben voor onze rol en regelen dat dit er komt. Sommige dingen, zoals een tijgermasker, kunnen we zelf maken, maar een outfit voor een tijger is al wat lastiger. Doordat we goed samenwerken hebben we al heel veel kleding op school hangen.

Onze maandsluiting zou plaatsvinden op vrijdag 27 maart, maar helaas wegens het Corona virus is dit niet mogelijk. Uiteraard wordt de maandsluiting naar een nader te bepalen moment verplaatst. Hierover komen we nog in de lucht. Alle kinderen van de school komen dan kijken. Ook willen we graag onze papa’s en mama’s, opa’s en oma’s uitnodigen. Naast dat we goed aan het oefenen zijn, moeten we ook uitnodigingen schrijven en posters maken, zodat iedereen weet wanneer onze circusvoorstelling is.

Als onze maandsluiting is geweest gaan we niet zoveel meer oefenen. Wel mogen we dan nog de andere rollen af en toe oefenen, zodat we alles een keer gedaan hebben. Ook mogen we nog stop-motion filmpjes maken van ons eigen circus op de verteltafel. Dit zijn allemaal foto’s achter elkaar, waardoor het een filmpje wordt.

We zullen ons in week 6 tot en met 9 meer gaan focussen op hoe het circus zich door de jaren heen heeft ontwikkeld, maar ook hoe de mensen in het circus leven en of het circus nog wel van deze tijd is. Ook gaan we kijken naar de dieren in het circus. We zullen ons in die weken dus meer gaan bezighouden met het onderzoeken en het presenteren.

Thema: we maken een museum over Vincent van Gogh

Na de kerstvakantie zijn we gestart met het thema museum. We leren veel over Vincent van Gogh. Als startactiviteit keken we naar filmpjes over Vincent van Gogh en kwam er een echte kunstenaar (Maurice) bij ons in de klas. We konden onze vragen aan de kunstenaar stellen, zodat we hierover een verhaal konden schrijven. Ook hebben we geleerd hoe we een zelfportret moeten tekenen en mochten we verschillende spelletjes spelen die met kunst en Vincent van Gogh te maken hadden. 

Tijdens onze eerste taalronde schreven we over onze eerste ervaring in het museum. Iedereen was al een keer in het museum geweest. Door teksten te lezen leren we veel over Vincent van Gogh. We leren welke kunstwerken hij heeft gemaakt en wanneer. Ook leren we Vincent beter kennen, wie was hij? Wat deed hij? Door zijn kunstwerken goed te bekijken en met elkaar te vergelijken weten we welke technieken / kleuren hij gebruikte en wat hij wilde zeggen met zijn schilderijen. Elk kunstwerk heeft zijn verhaal die wij straks kunnen vertellen. Tijdens onze tweede taalronde zullen we hierover gaan schrijven en dit uiteindelijk ook presenteren. 

Tijdens het spelen kunnen we verschillende activiteiten doen, zoals in de winkel spullen verkopen, schilderen en tekenen in het atelier, een museum bouwen, een elfje schrijven over een kunstwerk, fotolijstjes maken en opmeten en de groei van een zonnebloem in een grafiek tekenen. 

Volgende week gaan we naar het atelier van Maurice. Zo kunnen we zien waar hij o.a. zijn kunstwerken maakt en welke kunstwerken hij allemaal heeft hangen. Ook kunnen we dan zien hoe hij de kunstwerken presenteert. Wij willen namelijk in onze klas ook een museum over Vincent van Gogh inrichten. Als eindactiviteit gaan we onze ouders, opa's en oma's rondleiden in ons museum.

Thema restaurant

Met het thema restaurant zijn we gestart met het maken van brandnetelsoep. Dit recept kwam uit het boekje ‘Otje’ en wij wilden wel eens weten hoe dat smaakte. Vervolgen zijn we bezig geweest met het maken van Brownies, en wat waren ze goed gelukt! We hebben ze lekker zelf opgegeten. Ook hebben we kennis gemaakt met verschillende specerijen die we moesten ruiken. We moesten dan raden wat het was. Niet alle specerijen roken even lekker hoor!

We hebben onze eigen menukaart gemaakt zodat we in ons eigen restaurant/keuken konden spelen. We hebben verschillende rollen leren spelen, zoals kok, ober, serveerster, gastvrouw, gast en afwasser.

Tijdens het spelcircuit mochten we naast het spelen in het restaurant/keuken ook nog andere activiteiten ondernemen, zoals het maken van letters met macaroni. We moesten dan bij de letter een eetproduct schrijven. Dat was bij sommige letters nog best lastig. Ook mochten we placemats maken, servetjes leren vouwen, bloemboeketten en lichtjes maken. De lichtjes hebben we gebruikt tijdens ons kerstdiner, maar ook om te verkopen. We wilden geld ophalen voor War Child en dat is gelukt!

Tussendoor hebben we groep 7-8 uitgenodigd voor een 3-gangendiner. We hebben een diner gemaakt met gerechten die we zelf ook al hebben gemaakt in de klas. Zoals pannenkoeken bij het hoofdgerecht en brownies en cupcakes bij het nagerecht. Het leek ons leuk om groep 7-8 uit te nodigen als bedankje voor het bouwlezen. Dit doen ze namelijk 1 keer per week met ons, een half uur lang.

Als eindactiviteit hebben we het kerstdiner in de klas. Hiervoor gaan we in de klas onderzoek doen naar lekkere kerstgerechten die we thuis kunnen maken. Ook gaan we kijken naar de aankleding van de klas (we gaan kerstballen maken, maar ook elfjes en kerststallen) en hoe we een leuke sfeer kunnen maken. We hebben er zin in!

 

Thema fiets

Het eerste thema was de fiets. Het Kinderboekenweekthema was ‘’op reis met vervoersmiddelen’’, op deze manier konden we hiermee een link leggen. We hebben veel leuke dingen gedaan tijdens dit thema. Als startactiviteit kwam juf Ilse met een lekke fietsband binnen. We hebben samen gekeken naar hoe we de band moesten repareren. Dat is gelukt. Zelfs de ‘echte’ fietsenmaker van ‘Van der Linde’ is bij ons in de klas geweest. Hij heeft met ons gekeken naar de onderdelen van de fiets en de fiets met ons helemaal uit elkaar gehaald. Wat was dat leuk dat hij bij ons kwam, we konden namelijk ook al onze vragen aan hem stellen.

In onze klas hebben we onze eigen fietsenwerkplaats gemaakt, waar fietsen gerepareerd konden worden. Ook kon je hier fietsonderdelen en –spullen kopen.

In de laatste weken hebben we een circuit gedaan. Je kon spelen in de fietsenwerkplaats, de winkel, bij de verteltafel waar je het boek ‘’Cas de fietsenmaker’’ kon naspelen, met knex fietsen maken en we hadden verschillende crea-opdrachten, zoals een fiets schilderen in de stijl van Vincent van Gogh en verkeersborden maken.

Het thema hebben we afgesloten met een checklist. We hebben met onze ouders onze fietsen gecheckt. Iedereen uit de klas kon zo laten zien dat ze alle onderdelen van een fiets hadden geleerd en wat er verplicht was op de fiets. Alle leerlingen hebben daarna een diploma ontvangen: fietsenmaker in opleiding.