Wie zijn wij?

Wij zijn de kinderen van groep 4. Met 25 kinderen zitten we bij juf Ilse (van maandag t/m donderdag) en juf Lottie (op vrijdag).

Na de kerstvakantie hebben we 5 dagen juf Ilse.

De dag beginnen we altijd met automatiseren. Dit doen we 15 minuten en dan zijn we bezig met rekenen, spelling en woordrijtjes lezen. Doordat we iedere dag aangeboden lesstof herhalen, kunnen wij het beter onthouden. Daarna starten we met rekenen, waarbij we dit jaar de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10 leren. We oefenen de tafels niet altijd vanuit het rekenboek, maar we doen ook graag rekenspelletjes buiten of we zingen een liedje. Dan is het pauze. In de pauze mogen we soms op het panna-veld en dat vinden wij super leuk!

Daarna gaan we verder met spelling. Ook bij spelling gaan we wekelijks naar buiten om de categorieën te herhalen. We moeten dan kaartjes naar het juiste bakje brengen en dan het woord met stoepkrijt opschrijven. Zo leren we het nog beter.

In groep 4 hebben we vijf nieuwe thema’s waarover we veel gaan leren, onder andere de fiets, het restaurant en het museum. Wanneer we aan het thema werken, zijn we bezig met nieuwe woorden leren, onderzoeken, maar ook met spelen in de hoeken en handvaardigheid.

Twee keer in de week hebben we gym in de nieuwe sporthal bij juf Annemarie. Dit vinden wij erg leuk, er zijn zoveel mooie toestellen en materialen in de nieuwe sporthal gekomen. Om de week komt juf Mariken in de klas om muziek te geven. We leren hier veel leuke dingen. Ook muziek wordt deels thematisch aangeboden.

Hieronder nemen we je mee binnen onze thema’s, waar we vertellen wat we allemaal gedaan hebben. Kijk in het fotoalbum voor de foto's.

 

Thema restaurant

Met het thema restaurant zijn we gestart met het maken van brandnetelsoep. Dit recept kwam uit het boekje ‘Otje’ en wij wilden wel eens weten hoe dat smaakte. Vervolgen zijn we bezig geweest met het maken van Brownies, en wat waren ze goed gelukt! We hebben ze lekker zelf opgegeten. Ook hebben we kennis gemaakt met verschillende specerijen die we moesten ruiken. We moesten dan raden wat het was. Niet alle specerijen roken even lekker hoor!

We hebben onze eigen menukaart gemaakt zodat we in ons eigen restaurant/keuken konden spelen. We hebben verschillende rollen leren spelen, zoals kok, ober, serveerster, gastvrouw, gast en afwasser.

Tijdens het spelcircuit mochten we naast het spelen in het restaurant/keuken ook nog andere activiteiten ondernemen, zoals het maken van letters met macaroni. We moesten dan bij de letter een eetproduct schrijven. Dat was bij sommige letters nog best lastig. Ook mochten we placemats maken, servetjes leren vouwen, bloemboeketten en lichtjes maken. De lichtjes hebben we gebruikt tijdens ons kerstdiner, maar ook om te verkopen. We wilden geld ophalen voor War Child en dat is gelukt!

Tussendoor hebben we groep 7-8 uitgenodigd voor een 3-gangendiner. We hebben een diner gemaakt met gerechten die we zelf ook al hebben gemaakt in de klas. Zoals pannenkoeken bij het hoofdgerecht en brownies en cupcakes bij het nagerecht. Het leek ons leuk om groep 7-8 uit te nodigen als bedankje voor het bouwlezen. Dit doen ze namelijk 1 keer per week met ons, een half uur lang.

Als eindactiviteit hebben we het kerstdiner in de klas. Hiervoor gaan we in de klas onderzoek doen naar lekkere kerstgerechten die we thuis kunnen maken. Ook gaan we kijken naar de aankleding van de klas (we gaan kerstballen maken, maar ook elfjes en kerststallen) en hoe we een leuke sfeer kunnen maken. We hebben er zin in!

 

Thema fiets

Het eerste thema was de fiets. Het Kinderboekenweekthema was ‘’op reis met vervoersmiddelen’’, op deze manier konden we hiermee een link leggen. We hebben veel leuke dingen gedaan tijdens dit thema. Als startactiviteit kwam juf Ilse met een lekke fietsband binnen. We hebben samen gekeken naar hoe we de band moesten repareren. Dat is gelukt. Zelfs de ‘echte’ fietsenmaker van ‘Van der Linde’ is bij ons in de klas geweest. Hij heeft met ons gekeken naar de onderdelen van de fiets en de fiets met ons helemaal uit elkaar gehaald. Wat was dat leuk dat hij bij ons kwam, we konden namelijk ook al onze vragen aan hem stellen.

In onze klas hebben we onze eigen fietsenwerkplaats gemaakt, waar fietsen gerepareerd konden worden. Ook kon je hier fietsonderdelen en –spullen kopen.

In de laatste weken hebben we een circuit gedaan. Je kon spelen in de fietsenwerkplaats, de winkel, bij de verteltafel waar je het boek ‘’Cas de fietsenmaker’’ kon naspelen, met knex fietsen maken en we hadden verschillende crea-opdrachten, zoals een fiets schilderen in de stijl van Vincent van Gogh en verkeersborden maken.

Het thema hebben we afgesloten met een checklist. We hebben met onze ouders onze fietsen gecheckt. Iedereen uit de klas kon zo laten zien dat ze alle onderdelen van een fiets hadden geleerd en wat er verplicht was op de fiets. Alle leerlingen hebben daarna een diploma ontvangen: fietsenmaker in opleiding.